MILENA BERGQUIST firar Bjäre Bokhandel – 150 år

Vi tänkte här presentera de författare som kommer att vara på plats när vi firar vår födelsedag. Utan annan rangordning än den alfabetiska är det därför med stolthet vi publicerar inlägg med lite fördjupad info om alla våra kära gäster.

MILENA BERGQUIST – I höstas kom boken Hirams bästa kokbok, där Milena Bergquist tagit 140 av matlegenden Märit Huldts bästa recept och tillsammans med Anna Lind Lewin som varsamt förvaltat Hirams klassiska formgivning och karaktäristiska illustrationer, gjort ett fantastiskt arbete med att föra underbart goda recept och ett fantastiskt kulturarv vidare till nya generationer.

MILENA BERGQUIST har under många år arbetat för bland annat Svenska Dagbladet och såhär presenterar hon sig på sin hemsida:

”Som journalist, redaktör, krönikör och författare vill jag väcka, glädja och inspirera. Jag vill skriva om människor som vågar gå sin egen väg, om mat som är närproducerad med omsorg för djur och natur, om kreativt skapande i alla former och om nya tankar och nya idéer. Jag vill skriva om livet, om sorg och kärlek, om min passion för mat, rosor, resor och själslig medvetenhet. Jag vill helt enkelt dela med mig av det som engagerar mig, av allt fantastiskt som finns att upptäcka.”

Böckerna om Millan är också MILENA BERGQUISTS verk. Den senaste, Millan och slottets hemlighet kom ut för en dryg månad sen.

”Millan och hennes familj ska resa till Frankrike på sommarlovet. Och hotellet är ett riktigt slott  med stall och hästar. Äntligen ska Millan få rida. Men det händer annat också. Vart leder den hemliga gången under marken?Och är det en riktig dödskalle som Millan hittar under ett träd? Illustrationer i svartvitt av Annika Huett.”

Kommentera

